HomeduhovnostDeveta Nedjelja kroz godinu – komentar evanđelja

Deveta Nedjelja kroz godinu – komentar evanđelja

Sastavni deo Isusovog javnog delovanja je njegova polemika sa farizejima i pismoznancima, dakle, sa elitom jevrejskog naroda. Isus u ovim raspravama nastupa kao oštar kritičar verskog formalizma, licemerstva, zloupotrebe religije i njene instrumentalizacije.

Ozbiljnu polemiku je Isus vodio oko zakona subotnjeg odmora. Za ortodoksnog Jevreja subota predstavlja neprikosnovenu stavku u verskoj praksi i moralu uopšte, koja definiše judaizam razlikujući ga od drugih verskih sistema. Važnost subote u sistemu vrednosti se ogleda u tome koliko pažnje, razmišljanja su teolozi posvetili ovom problemu ne bi li do tančina odredili ispravan način poštovanja subotnjeg odmora u smislu šta je dozvoljeno raditi i šta krši subotnu zapovest. Vrednost subotnjeg odmora je na kraju prekrivena debelim slojem različitih propisa, običaja, zakona i ljudskih spekulacija i mudrovanja koji se bave samo pitanjem dozvoljenog i zabranjenog. Kao da se iz vida izgubila ona prva Božja zamisao o suboti – proslava Božje stvaralačke i spasonosne ljubavi –  ljubavi koja stvarajući poziva iz nebića u biće – subotnji odmor treba da podseća na Boga Stvoritelja i ljubavi koja stvoreno prati, podupire i oslobađa od zla – subotom Jevrejin slavi Boga Izbavitelja koji je izveo jevrejski narod iz egipatskog ropstva i podario mu obećanu zemlju.

Stvaralačka i spasonosna ljubav Boga u punoći vremena deluje u Isusu Kristu – kroz njegovu smrt i uskrsnuće Bog obnavlja stvorenje, sklapa s njim neraskidiv savez,  oslobađa ga od zla i vodi u obećanu zemlju Božjeg carstva. Zato Isusovi sledbenici ne slave više subotu nego nedelju kao dan kada Isusovo uskrsnuće obnavlja, diže sve stvoreno i daje mu nadu u budućnost života u Božjem carstvu. U ovakav dan dozvoljeno je činiti dobro – šta više nedelja, praznik je podsticaj da sve vreme koje imamo na raspolaganju prožeto je činjenjem dobra. Iskustvo sa Božjom ljubavi kamen je temeljac verskog morala angažovane ljubavi, angažovane u odnosu na druge koji dobijaju status bližnjih. Radi se o ljubavi koja leči bolesne, hrani gladne, podupire slabe, teši žalosne. Onaj koji slavi praznikom Boga postaje i sam dobrotvor, čovekoljubac.

 

 

Vlč. Andrej Đuriček

FOLLOW US ON: