HomevestiOdržan okrugli sto: Tradicionalne Crkve i verske zajednice u misiji mira

Održan okrugli sto: Tradicionalne Crkve i verske zajednice u misiji mira

U četvrtak, 6. februara 2020. u hotelu Hajat (Hyatt Regency) u Beogradu, u organizaciji Rijaseta Islamske zajednice Srbije i Muslimanske svetske lige, održan je okrugli sto „Tradicionalne crkve i verske zajednice u misiji mira“.

Govornici su bili: reisu-l-ulema – Sead ef. Nasufović; generalni sekretar Muslimanske svetske lige – dr Muhamed bin Abdulkerim El Isa;, beogradski nadbiskup – Stanislav Hočevar; rabin Isak Asiel – ispred jevrejske zajednice; dr Marko Nikolić – iz Uprave za saradnju sa crkvama i verskim zajednicima Republike Srbije. Skupu su prisustvovale brojne diplomate, pretežno iz islamskih država, kao i izaslanik Srpske pravoslavne crkve.

Njegova ekselencija dr El Isa govorio je o ličnom iskustvu u dugogodišnjem radu na promovisanju mira, suživota i zajedništva, ali, kako je kazao, nije mu namera da drži predavanje drugima već da razmeni iskustva i da sam nauči nešto novo. On je istakao da je jedan od glavnih uzroka nerazumevanja, međuverskih sukoba i netolerancije u svetu zapravo pogrešno intrepretiranje svetih tekstova. Način da se taj problem reši, kako je istakao, jeste edukacija, naročito mladih. „Oni od ranog detinjstva moraju da se susreću sa pravim vrednostima, da u takvom okruženju odrastaju, što je obaveza roditelja pre svih.“ Takođe, istakao je dr El Isa’, verski lideri, predvodnici i predstavnici moraju češće da govore u javnosti o univerzalnim vrednostima koje se nalaze u svim religijama, kao i o sličnostima i onome što nas sve spaja.

Beogradski nadbiskup, Stanislav Hočevar, istakao je da je dijalog svih verujućih ljudi neophodan, a da njega kao hrišćanina boli podela koja još uvek postoji na Istočnu i Zapadnu crkvu, te da je on veliki zagovornik ekumenizma.

Dr Marko Nikolić je upoznao prisutne šta država čini kako bi pomogla crkvama i verskim zajednicama: od povraćaja imovine oduzete u vreme komunizma, preko plaćanja doprinosa sveštenicima i verskim službenicima, do uvođenja veronauke u školama.

Rabin Isak Asiel je rekao kako postoje ljudi koji daju ali i oni koji bi sve uzeli za sebe, navodeći priču o kralju Kisri i Aleksandru Makedonskom. Rabin Asijel je podsetio prisutne da već godinama postoji emisija na jednoj gledanoj televiziji (Pink 3) u kojoj jednom sedmično učestvuju predstavnici pravoslavne crkve, jevrejske i Islamske zajednice i kako svojim primerom – iskrenim razgovorom i razmenom mišljenja, šire međuverski dijalog.

Poslednji je govorio reisu-l-ulema Islamske zajednice Srbije, Sead ef. Nasufović.

„Hoću jednu važnu poruku da dam na kraju – ona je kur’anska poruka. Simbol čistote, kada ljudi pomisle na nešto što je bezgrešno oni pomisle na meleka – anđela. Meleki su bića koja žive u potpunom miru i o tome govori Kur’an na sledeći način, kako su se oni začudili kad je Bog odlučio da čovek bude Njegov namesnik na Zemlji.

A kada Gospodar tvoj reče melekima“, obraća se Bog anđelima: ‘Ja ću na Zemlji namesnika postaviti!’ – a meleki, anđeli njega pitaju: ‘Zar će Ti namesnik na Zemlji biti onaj koji će na njoj nered sejati i krv liti?’ A Bog njima odgovara: ‘Vi ne znate ono što Ja znam.’

“Podučismo Adema imenima svih stvari”, ovde je ta tajna šta je to biti čovek. Znanje koje je dato Ademu jeste da on zna da govori. Adem zna ime svakoj stvari, svakom stanju i svakom zbivanju, a to znači biti čovek. Može se oprostiti deci da ne imenuju stvari pravim imenom ali odraslim ljudima ne možemo da oprostimo da jedno stanje, jednu pojavu ne mogu da imenuju. Biti vernik znači biti izabranik, biti poseban. Biti predstavnik vere znači biti posebno osetljiv, zato je veliki teret na crkve i verske zajednice kako će oni predstaviti svoju veru i kako će da komuniciraju sa drugima. Zaista, suština čitavog stvaranja jeste u reči. Kada je Bog odlučio da stvori svet, On je rekao Budi!

Dakle od Božanske reči Kun! sve je stvoreno, svi svetovi.

Druga stvar, – da bi čovek bio vernik on mora biti čovek. Pa kada se već naučimo lepom govoru, lepom ophođenju prema drugima, mi smo stekli sve preduslove da budemo vernici. Mi verujući ljudi u Srbiji – pripadnici svih zajednica, taj smo ispit položili, mi imamo odličan međusobni dijalog. Naše su reči žive, ostavljaju trag na ljude sa kojima se družimo”, kazao je između ostalog reisu-l-ulema.

Preuzeto sa sajta Isalmske zajednice u Beogradu

(kmc)

FOLLOW US ON: