„Židovska kultura i tradicija u povijesti europske glazbe” – koncert na orguljama Frana Yehuda Kolonomosa Martinčevića
U organizaciji Beogradske nadbiskupije i po pozivu monsinjora Stanislava Hočevara u Beogradu ćemo 29. januara 2022. godine od 19 časova u katedrali Uznesenja Blažene Djevice Marije, Hadži Milentijeva 75, čuti izuzetnog umetnika na orguljama Franu Yehudu Kolonomosa Martinčevića, koji će održati jedinstveni koncert pod nazivom „Židovska kultura i tradicija u povijesti europske glazbe”. Glavna misao vodilja ovoga repertoara, je dovesti slušaoca, kroz snažnu i duboku ekspresiju orguljskih tonova u osećaj emotivnog doživljaja drame našeg aktuelnog vremena i njegovih apokaliptičnih naznaka. Izborom autora, kroz istorijski presek, umetnik – orguljaš pravi sintezu različitih muzičkih epoha i kompozitora, od rane renesanse, preko baroka te ranog i kasnog romantizma, sve do ekstaze modernog muzičkog izraza ranog ekspresionizma u evropskoj muzici.
Umetnik i koncertni orguljaš Frano Yehuda Kolonomos Martinčević, rodom iz Bosne i Hercegovine, gde je rođen 3. oktobra 1967. godine u Sarajevu, svoju muzičku karijeru započinje sa 5 godina, kada su mu roditelji kupili prvi, polukoncertni klavir. Osnovnu i srednju muzičku školu pohađao je u Sarajevu na odseku za klavir, kao jedan od najtalentovanijih učenika, osvajajući niz nagrada na republičkim i saveznim takmičenjima mladih. Potom je upisao Muzičku akademiju u Sarajevu, studirajući od 1988. do 1992. godine. Istovremeno sa studijama klavira, u klasi profesorke Izolde Ambrožić, studira i solo pevanje kod prof. Radmile Smiljanić.
Zbog rata u svojoj zemlji i rodnom Sarajevu, 1992. godine kao apsolvent, napušta bivšu Jugoslaviju i prvo nastavlja studije klavira na Konzervatoriju „Gabrielle D’Annunzio” u Italiji – Peskara, a potom dolazi u Kraljevinu Norvešku 1993 godine. Tu je ostao dugi niz godina i ostvario punu akademsku, umetničku i profesionalnu karijeru.
U sklopu studija na Norges Musikkhogskole u Oslu, u klasi profesora Haralda Heresthala, pohađao je mnoge majstorske kurseve orgulja u klasi profesora Jona Laukvika iz Štutgarta, profesora Oliviera Latrija, orguljaša katedrale Notre Dame u Parizu, maestra Fritjofa Bonsaksena, orguljaša katedrale Nidaros Domen u Trondhajmu, cembalo kod majstora Keneta Vajsa sa Univerziteta Sorbona u Parizu, profesora Harald Fogela iz Hamburga i drugih. Godine 1999. diplomirao je orgulje na Norges Musikkhogskole u Oslu u klasi profesora Kaare Nordstoga, orguljaša Katedrale u Oslu.
Iako je i prethodno bio koncertno aktivan i sudelovao u brojnim projektima širom Norveške i Skandinavije, ovim debitantskim koncertima u svojoj karijeri maestro Kolonomos Martinčević započeo je dugu, uzlaznu putanju svoje uspešne umetničke i koncertne karijere kao orguljaš, dirigent i kamerni muzičar.
Nakon što je diplomirao na Norges Musikkhogskole, radio je kao kantor i orguljaš u crkvama Fet i Dalen u blizini Osla, a od 2003. godine prelazi u poznatu srednjovjekovnu crkvu Tanum kirke u Oslu.
Uz stalan rad, liturgijski i izvanliturgijski angažman u crkvi Tanum, aktivno je sarađivao na nekoliko drugih muzičkih područja i projekata, od kojih su neki predstavljali pravi uspon u njegovoj umetničkoj i koncertnoj karijeri.
Od 1999. do 2003. radio je kao dirigent i generalni direktor poznatog dečačkog hora iz Osla „St. Halvard guttene”, s kojim je obišao i proputovao mnoge zemlje, snimio dva CD-a, posetio i nastupio u bazilici Sv. Petra I Pavla te Sikstinskoj kapeli u Vatikanu, učestvujući na mnogim muzičkim festivalima i održao je oko 300 koncerata. Osim toga vodio je niz drugih profesionalnih sastava poput ansambla „Musica Mundana” specijalizovanih za srednjovjekovnu i renesansnu muzičku epohu.
Od 2004. godine, zajedno sa dva vrhunska umetnika – Ya’akom Rubinsteinom, svetski poznatim violinistom iz Izraela i mladim harmonikašem Almirom Meškovićem iz Tuzle, osniva „Rubinstein Klezmer Project”. Trio je promovisao stil klezmer muzike na najvišoj umetničkoj razini, uz ladino muziku, jevrejsku sefardsku tradiciju sa elementima bosanskog sevdaha i balkanske melodije. Uz niz od preko stotinu nastupa u Norveškoj, Skandinaviji, Nemačkoj, Španiji, na Balkanu i u Evropi, pa čak i Africi, vrhunski trio snimio je CD pod nazivom „Fidler on the Road” iz 2012. u muzičkom studiju Pavaroti u Mostaru – u izdanju najveće izdavačke kuće za etno muzičke sadržaje na svetu – „Arc Music” iz Londona.
Kolonomos Martinčević se istakao i svojim pedagoškim radom, kako u Norveškoj tako i u rodnoj Bosni i Hercegovini, gde je u više navrata radio kao univerzitetski pedagog u Franjevačkom novicijatu u Livnu i kao viši asistent na Studiju glazbene umjetnosti Prirodnoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti Sveučilišta u Mostaru od 2014. do 2021. Kao krunu njegove bogate karijere, s više od hiljadu nastupa u tridesetak zemalja i 11 snimljenih nosača tona za svetske diskografske kuće kao što su Naxos, Arc Music iz Londona, Musikkloften iz Osla, Croatia Records i bivšeg Jugotona, Kolonomos Martinčević je magistrirao solo orgulje na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, gdje je diplomirao 2021. godine u klasi profesora Maria Penzara.
U međuvremenu je nastavio da svira solističke orguljaške koncerte i snima tonske zapise, poput In Deo Gratias, u zemlji i na međunarodnoj orguljaškoj sceni. Poseduje mobilne orgulje koje mu omogućavaju muziciranje u različitim vancrkvenim prostorima, kao i koncerte na otvorenom.
“Repertoar je osmišljen ne samo da bi predstavio ljepotu i lepezu različitih skladateljskih izričaja, nego i da bi ostavio i dublju spiritualnu poruku drame vremena u kom živimo i naprosto jedan emotivno kritički osvrt izražen tonovima. Poruka je jasna – moramo se osvijesti i probuditi, ukoliko ne želimo da nas još jednom Tvorac i svemir ne opomenu da smo se zaboravili i zaigrali u vlastitom egu.”, kaže umetnik Mr. Art. Organum Frano Yehuda Kolonomos Martinčević.
kmc